Lemsteraak GRA 14 – 2006

Lemsteraak GRA 14 - 1

Zeer fraai gelijnde visserman aak, afbouw en te waterlating 2006.
€  158.000,-

Werf Scheepswerf De Boeier te Makkum
Ontwerper E. Kuperus
Romp Staal
Lengte stevens 10,75 m
Breedte 4,0 m
Diepgang 0,75 m
Masthoogte 14,0 m
Materiaal zeilen katoen
Oppervlakte grootzeil 47,0 m²
Oppervlakte fok 25,0 m²
Oppervlakte kluiver 13,0 m²
Motor inbouw

Een fraai en kwalitatief uitstekend gebouwde Visserman Lemsteraak, met gevoel voor detail afgewerkt. Tevens is het een zeer snel zeilschip dat goed presteert bij wedstrijden. De boot is recentelijk voorzien van een nieuwe mast en bijbehorend tuig. Het comfort is basic, namelijk een mobiel gasfornuisje, een mobiele koelbox op stroom, een oliekachel op diesel en een onderwater toilet. Er zijn vier slaapplaatsen.

Lemsteraak
De Lemsteraak is in de tweede helft van de 19e eeuw ontwikkeld uit de visaak van de Friese binnenwateren. Na 1900 werden zij als regel in staal gebouwd. In de grondvorm zijn de Friese ronde jachten te herkennen: kromme voorsteven, ronde lijnen met horizontaal een ei-vorm met de punt naar achteren. In de kop loopt het voordek sterk op.

In vergelijking met de botter, tjalk en schokker is het een jong type. In 1898 werd de eerste echte houten Lemsteraak gebouwd op de werf van De Boer in Lemmer. Daarvoor werden er al wel veel ronde schepen gebouwd, maar zij werden nog niet als Lemsteraak aangeduid. Overigens werd de naam ‘aak’ al veel langer voor vele soorten vaartuigen gebruikt, zoals visaken, botaken en mosselaken. De gegevens over de eerste Lemsteraak konden niet worden ontleend aan archieven van de bouwer, maar komen uit de bewaard gebleven ‘snijboeken’ van de zeilmakers. In 1899 leverde zeilmaker De Vries de zeilen voor het door De Boer gebouwde schip, dat werd aangeduid als pleziervaartuig.

Hoofdkenmerk is, dat het volume van het voorschip groter is dan dat van het achterschip. De oorspronkelijke lemsteraak was voor de mast overdekt en had als regel een bun, hoewel voor de haringvangst gebruik werd gemaakt van bijboten, de z.g. haringvletten, die werden gesleept. De vissersschepen waren meestal 10,0 – 12,5 meter lang; echter al vroeg werden ook grotere aken (tot 17,5 meter) als jacht gebouwd met een kajuit achter de mast, een hoger achterschip en een boeierroer.

De visaken uit De Lemmer bleven voor de vissers gewoon aken. De grote aken die De Boer bouwde voor de watersport, werden pleziervaartuig, model Lemsterjacht genoemd of plezieraak of gewoon jacht.

Pas met de bouw van ‘De Groene Draeck’ (door Prinses Beatrix in 1956 gekozen als nationaal geschenk voor haar 18e verjaardag) raakte de benaming Lemsteraak echt ingeburgerd. De Lemsteraak is geen product dat als standaardontwerp van de tekentafel rolde, maar een gemeenschappelijke naam voor een verzameling van heel verschillende schepen die volgens de naamgevers echter wel gemeenschappelijke kenmerken hadden.

Contactgegevens:
LION CLASSICS
Walsoordensestraat 11A
4588 KA WALSOORDEN
Nederland
tel: + 31(0)114.681127
fax: + 31(0)114.681844
gsm: +31 (0)621.718481
email: info@lionclassics.nl