Sleeping Beauty: 8-Meter klasse uit 1955

Namhara 1955 - 1a

Historisch klassiek 8-Meter jacht gebouwd volgens de 3e international rules.
Prijs in overleg.

Bouwjaar 1955
Romp Lattenbouw Mahonie
Bouwer James Mc. Gruer, Schotland
Lengte over dek 12,40 m
Lengte L.O.A. 8,0 m
Breedte 2,7 m
Diepte 1,9 m
Waterverplaatsing 6,7 ton
Type romp S-spant
Tuigvorm 7/8 toren sloep
Rondhouten Hout

In 1954 is de Namhara ontworpen door Mc. Gruer & Bute Slip in Clynder, Schotland en een jaar later is ze op de Mc. Gruer werf gebouwd. Rond 1990 is het jacht vanuit Schotland naar België gehaald en daar grondig gerestaureerd, waarna er enkele jaren mee is gevaren. In 2007 heeft een nieuwe eigenaar het destijds totaal vervallen aangekocht en het opnieuw helemaal aangepakt. In juli 2008 is ze te water gelaten (twee laatste foto’s in de galerij). Hierna heeft het jacht niet meer de juiste aandacht gehad.

8-Meter klasse

De Namhara is een typisch voorbeeld is uit de 8-Meter klasse volgens de 3e wijziging in de international rules. IN 1907 begon het allemaal met de lancering van de eerste 8-Meter boten in 1907 op grond van wat er vandaag de dag bekend als de Eerste International Rule. In 1908 ontvangt de 8-Meter Klasse de Olympische status en blijft de grootste en meest prestigieuze Olympische klasse tot 1936.

Na de oorlog besteed men het beschikbare geld aan de wederopbouw van Europa en de zware 8-Meter werd een te dure boot om te bouwen. Een nieuwe generatie boten, veel lichter en met verhoudingsgewijs minder zeiloppervlak ontstaan. Ergens hebben de 8-Meters overleefd, geen nieuwe boten werden gebouwd, maar de oude bleek te groot voor de club racen. In Schotland is een grote vloot actief aan het racen op de Clyde en natuurlijk de Scandinaviërs. Ook de Fransen en de Lake Ontario vloot bleef actief racen, hoewel de meeste van hen het financieel nauwelijks konden opbrengen.

De Namhara

De Namhara valt met haar bouwjaar van 1955 ofwel onder de categorie classic of de classic historical klasse. Wil een schip in aanmerking komen om in de classic klasse geplaatst te worden dan dient er bij het ontwerp (en uitvoering) sprake te zijn van een ongestoorde esthetische balans tussen de vormgeving van het schip en zijn gebruiksdoeleinden; anders gezegd: de gebruiksdoeleinden mogen bij het ontwerp niet geleid hebben tot een onbalans in de (ongeschreven) esthetische verhoudingen, zoals deze vanuit het (vooroorlogse) perspectief werden beleefd.
Het gaat hier om de balans die moet worden gevonden in de verhouding van de overhangen tot de L.O.A.; de zeeg die gekoppeld dient te zijn aan de gevonden verhouding van het L.O.A./L.W.L.; het minimum vrijboord in relatie tot de L.W.L.;de verhouding van de lengte van de opbouw t.o.v. de L.O.A.; de hoogte van de opbouw t.o.v. het minimum vrijboord en de verhouding van de lengte van het hondehok t.o.v. de totale lengte van de opbouw, en de hoogte van het hondehok t.o.v. het minimum vrijboord.

Conclusie

De vormgeving van de romp voldoet vrijwel geheel aan de klassieke verhoudingsgetallen en de bouwer heeft geen concessies genomen m.b.t. de esthetische verhoudingen voor een klassieke vorm van het jacht. Ze is nauwkeurig gebouwd volgens de geldende 8-Meter eisen volgens de 3e international rules. Dankzij deze esthetische prachtige eisen oogt het schip goed geproportioneerd; fraai is de kwalitatieve uitvoering: een mooie stootlijst, een fraai houten potdeksel, de mooie mahoniehouten opbouw.
Het schip oogt ook klassiek genoeg om het in de ‘Classic’-klasse te vallen, waarbij ze eveneens aan een minimum ‘authenticiteitspercentage’ van 70% voldoet. Met haar authentieke tuigage en groot aantal authentieke details behaalt de ‘Namharadit percentage met groot gemak; een aangenaam ogend voorbeeld van een klassieker uit 8-Meter klasse.

Contactgegevens:
LION CLASSICS
Walsoordensestraat 11A
4588 KA WALSOORDEN
Nederland
tel: + 31(0)114.681127
fax: + 31(0)114.681844
gsm: +31 (0)621.718481
email: info@lionclassics.nl